Publicerad 2022-12-07

IT-systemen öppnar igen  

A-kassornas IT-miljöer och system som varit stängda sedan i fredags öppnas igen under onsdagen. Utbetalning av arbetslöshetsersättning, som ursprungligen skulle ha gjorts den 8 december, genomförs nu i stället nästa vecka tisdagen den 13 december.

Arbetet med att analysera och kontrollera alla system har bedrivits noggrant och metodiskt för att säkerställa att IT-systemen tryggt kan öppnas igen.

– Öppningen av systemen sker successivt, inte alla system samtidigt och inte för alla a-kassor samtidigt. Ambitionen är att öppna alla a-kassor senast under kvällen, säger Tomas Eriksson, kanslichef på Sveriges a-kassor.

När systemen har öppnats, kommer det därmed att vara möjligt för medlemmar som ansöker om ersättning att lämna in tidrapporter via Mina sidor hos a-kassan.

Utbetalning av arbetslöshetsersättning

Veckans utbetalning av arbetslöshetsersättning har tidigare flyttats fram från den ordinarie utbetalningsdagen som är torsdag. På fredag den 9 december görs en utbetalning till en femtedel av ersättningstagarna. En extra utbetalningsdag är sedan planerad på tisdagen den 13 december så en större utbetalning kommer att göras.